Ashwagandha a její pozitivní účinky na organismus

Ashwagandha

Už jste někdy slyšeli o bylině zvané ashwaganda (čte se ašvaganda)? Že ne? Pak je nejvyšší doba to napravit! To, co zní jako nějaká kletba, která by s trochou představivosti mohla vyvolat nějakého démona, je ve skutečnosti jedna z nejdůležitějších rostlin tradiční čínské medicíny. Jaké jsou její blahodárné účinky na organismus? A proč byste si ji měli co nejdříve pořídit? O tom a mnohem více bude tento článek.

Co je to Ashwagandha a jak vypadá?

Ashwagandha je vytrvalá bylina patřící do čeledi lilkovitých. Je to rostlina mnoha jmen. Můžete se setkat i s jejími jinými názvy jako je ashwaganda, ašvaganda, indický ženšen, zimní třešeň, vitánie snodárná apod. Dosahuje výšky 50-200 cm. Její listy jsou zelené s jemným chmýřím, takže se na první pohled mohou jevit jako našedlé. Její květy jsou zelenožluté barvy. Má červené bobule, které jsou uzavřeny v zeleném kalichu podobně jako je to například u mochyně. Ty se však běžně konzumovat nedoporučují, protože vyvolávají zvracení. V medicíně jsou ceněné hlavně její kořeny, které jsou zhruba 5-10 mm dlouhé a jsou charakteristické svou velmi hořkou chutí. Roste v suchých oblastech jako je Afrika, Středomoří a Asie a to především podél cest nebo na lidmi narušených stanovištích, na okrajích křovin a dalších světlých teplých místech.

Odkud se vzala?

Mohlo by se zdát, že se jedná o nějakou novinku. Možná tak v našich končinách. V Indii se ale tato bylina používá zhruba 5 000 let! Bohužel nelze s jistotou určit, kde konkrétně má rostlina svůj původ. Léčitelé brzo objevili její pozitivní účinky na lidské tělo a začali ji používat intuitivně. Ve staré Mezopotámii odhalili její úžasné afrodiziakální účinky, proto ji často přimíchávali do nápojů, které se následně využívaly jako součást tantrických obřadů. V současné době se jedná o jednu z nejdůležitějších rostlin Ajurvédy. Ale i moderní věda její účinky potvrdila, proto se používá nejen v alternativní, ale i v klasické medicíně.

Jak ji pěstovat?

Až si přečtete její blahodárné účinky na organismus, možná vás popadne chuť si ji doma také vypěstovat. Dobrá zpráva je, že v našich klimatických podmínkách to možné je. Navíc péče o ni není nikterak náročná. Musí se však pěstovat ve větších květináčích a přes zimu být v interiérech.

Vzhledem k jejímu tropickému až subtropickému původu miluje světlé stanoviště. Můžete si ji vypěstovat od semínka, které jemně zatlačíte pod povrch zeminy a během pár měsíců při pokojové teplotě vyklíčí nebo si koupit už vzrostlou rostlinku.

Pokud ji chcete pěstovat pro léčebné účinky, používejte organická hnojiva. Půda by měla být stále mírně vlhká. Jestliže se jen chcete kochat z rostliny jako takové, nechte ji od jara do podzimu na světlém místě doma nebo venku a v zimě ji přesuňte do domácího prostředí. Při správné péči vám může dělat radost i po několik let.

Pokud rádi experimentujete, můžete vyzkoušet její účinky přímo z vaší rostliny. Na podzim rostlinu skliďte a její kořeny a listy nasušte a uskladněte. Z nich si pak můžete pravidelně dělat čaj. Rozdrcené čerstvé nebo sušené části rostliny zalijte vodou nebo mlékem a krátce povařte. Vzhledem k tomu, že je kořen vitánie nahořklý, doporučujeme osladit medem nebo jiným přírodním sladidlem.

Dávkování

Připadá vám pěstování složité, protože vám doma uschne i kaktus nebo naopak přelijete i leknín? Vůbec nic se neděje. Můžete si vybrat ashwagandhu v podobě prášku, kapslí, tablet, tinktur nebo čaje. Záleží na vaší osobní preferenci, vzhledem k tomu, že všechny formy mají víceméně velice podobné účinky.
Zvláštní pozornost věnujte dávkování. Bohužel nelze určit univerzální denní dávku, která by byla platná pro každého. Vždy je nutné vzít v potaz více faktorů jako je například věk pacienta, jeho zdravotní stav apod. Obecně se má však za to, že denní dávka extraktu kořene by se měla pohybovat mezi 300-500 mg, v případě práškového kořene 2-10 g denně. Je však možné podávat nižší i vyšší dávky, ale vždy po konzultaci s praktickým lékařem. Jestliže zvolíte ashwagandhu jako doplněk stravy, vždy se řiďte pokyny v příbalovém letáku.

Kdo ji (ne)může užívat?

Vzhledem ke svým účinkům ji mohou užívat muži, ženy a dokonce i sportovci. Je bezlepková, proto je vhodná i pro lidi trpící celiakií. Navíc je 100% veganská. Naopak by ji neměli užívat diabetici, děti, kojící ženy, lidé s poruchou štítné žlázy, žaludečními vředy, autoimunitními onemocněními apod. V případě, že používáte dlouhodobě nějaké léky, poraďte se o užívání ashwagandhy se svým praktickým lékařem. Vysaďte tento doplněk stravy alespoň 2 týdny před plánovanou operací nebo před zákrokem lékaře informujte o tom, že ho užíváte.

5 pozitivních účinků ashwagandhy

Jak jsme již psali, už v minulosti léčitelé rostlinu používali kvůli jejím nepopiratelným pozitivním účinkům na lidský organismus. Látky obsažené v této rostlině jsou podobné látkám obsažené v ženšenu pravém. Na rozdíl od ženšenu je však pěstování ashwagandhy méně náročné a výrobky z něj jsou pak mnohonásobně levnější. Proto se čím dál více začíná vysazovat právě vitánie.
Co se samotných účinků týče, nečekejte instantní zlepšení po jedné dávce jako je to u léků klasické medicíny. Důležité je však vytrvat a pokračovat v pravidelném užívání vitánie. Na změny si ale budete muset počkat několik týdnů až měsíců. V tomto případě se však trpělivost rozhodně vyplatí. Odměnou vám bude zlepšení vašeho fyzického i psychického stavu. Pojďme se na účinky tohoto zázraku podívat tedy podrobněji.

1) Ashwagandha a její vliv na pohlavní ústrojí

Věděli jste, že slovo ashwagandha se skládá ze dvou slov sanskrtu ashva (kůň) a gandha (vůně)? To je ve své podstatě vskutku trefné a dvojsmyslné označení. Aroma kořenu této byliny skutečně připomíná vůni koně. Respektive vůni jeho potu. Kromě toho má také značit, že bylina má potenciál dodat muži sílu hřebce.

Pomáhá zvyšovat hladinu testosteronu, podporuje zdraví varlat a zlepšuje sexuální výkonnost. Trápí vás rychlé dosažení orgasmu, nekvalitní erekce nebo máte problémy s plodností? Vyzkoušejte doplněk stravy Stoporex Prolong, který obsahuje právě zázračnou Ashwagandu.
Máte problém s plodností? V tom případě byste měli tuto zázračnou bylinu rozhodně vyzkoušet. Podporuje produkci spermií a zvyšuje jejich pohyblivost. Pozitivní účinky má také na pohlavní ústrojí žen. Těm pomáhá taktéž při problémech s početím, silnými projevy menopauzy apod.

Vzhledem k tomu, že funguje jako přírodní sexuální stimulant, u obou pohlaví bojuje proti ztrátě libida a jiným sexuálním dysfunkcím. Zlepšuje lubrikaci a vzrušivost. A co je nejlepší? Nezlepšuje jen organismus, ale také orgasmus! Zvyšuje totiž jeho intenzitu. Už jen tenhle fakt stojí za vyzkoušení, co myslíte?

2) Ashwagandha a její vliv na psychiku

Ashwagandha spadá mezi adaptogeny podporující schopnost organismu přizpůsobovat se náročným životním situacím. Pomáhá zlepšovat náladu a bojovat proti stresu, úzkostem, depresím a spoustě dalším psychickým problémům. Pravidelným užíváním docílíte také kvalitnějšího spánku.

3) Ashwagandha a její vliv na fyzickou stránku organismu

Tato bylina je skvělý antioxidant, který pomáhá chránit buňky, zlepšovat obranyschopnost, upravuje hladinu krevního cukru, pomáhá snižovat krevní tlak apod. Zlepšuje také sílu svalů a zvyšuje objem svalové hmoty. Jestliže se vám stane, že se číslo na vaší váze mírně zvýší, nemusíte hned začít držet drastické diety. Tuto váhu totiž tvoří svalovina ne nežádoucí tuk.

Obsahuje tzv. steroidní laktony, což jsou látky, které mají protizánětlivé a protinádorové účinky. Doporučuje se proto pacientům při léčbě rakoviny, jako je například chemoterapie, ozařování, cytostatika apod.

Ashwagandha si vysloužila přezdívku „bylina mládí“ a to právem. Posiluje imunitní systém, vyživuje tkáně, kosti, svaly a zabraňuje jejich opotřebení. Kdo by tedy nechtěl proces stárnutí zpomalit a cítit se o pár let mladší?

4) Ashwagandha a její vliv na mozek a paměť

Vitánie pomáhá zlepšovat tzv. kognitivní funkce. Jedná se o funkce mozku, které kromě paměti zahrnují schopnost myslet, koncentrovat se, chápat apod. Díky nim jsme schopni následně jednat. Vitánii je proto vhodné zařadit jako doplněk stravy u lidí, kteří mají tyto kognitivní schopnosti snížené a nebo je chtějí cíleně zvýšit. Pomoci tak může například seniorům, pacientům se schizofrenií, ale také studentům, manažerům nebo dalším lidem, kteří se musí plně soustředit.

5) Ashwagandha a její vliv na srdce

Její další výhodou je, že pomáhá snižovat množství cholesterolu a triglyceridů, což jsou tukové částice, které se ve větším množství mohou usazovat v tepnách a způsobovat kardiovaskulární potíže. Pomáhá udržovat srdce zdravé, zabraňuje riziku vzniku infarktu, předčasnému úmrtí způsobené špatnou činností srdce apod.

Nežádoucí účinky

Vitánie je netoxická a bezpečná rostlina. Nicméně jako každý doplněk stravy může i ona s sebou nést určité riziko nežádoucích účinků. Abyste se ho ale snížili na minimum, je nutné dodržovat určité zásady.

– Vždy dodržujte pokyny napsané v příbalovém letáku, které jsou součástí balení nebo pokyny vašeho lékaře.

– Nikdy nepřekračujte doporučenou dávku!

– Vyšší dávky by totiž mohly vyvolat zvracení, průjem nebo způsobit jiné žaludeční potíže.

– V případě jakýchkoliv nežádoucích účinků ihned doplněk stravy přestaňte užívat a co nejrychleji se obraťte na svého praktického lékaře.

Při jakých dalších problémech pomáhá?

– poruchy pozornosti (ADD), hyperaktivita (ADHD)

– obsedantně kompulzivní poruchy (OCD)

– astma, bronchitida a další onemocnění dýchacích cest

– snížení vedlejších účinků při léčbě různých onemocněních, např. rakoviny, schizofrenie apod.

– bolesti, záněty, otoky

– padání vlasů, třepení nehtů

– zácpa

– a spoustu dalších!

Závěr

Tato zázračná rostlina má tolik pozitivních účinků na fyzickou i duševní stránku člověka, že rozhodně stojí za vyzkoušení. Budete litovat jediné věci – že jste ji do svého života nezařadili už dávno.