Plánujete rodinu? Poradíme vám jak podpořit ženskou plodnost

jak podpořit ženskou plodnost

To, jak se stravujeme a jaký životní styl vedeme, má obrovský vliv na plodnost. Se správnými znalostmi si můžeme v období snahy o dítě pomoci. Poradíme vám jak podpořit plodnost u žen.

Co je příčinou neplodnosti u žen?

O neplodnosti hovoříme tehdy, když po 12 měsících pravidelného pohlavního styku (3-4x týdně) zaměřeného na početí bez jakýchkoliv preventivních opatření dítě nezačne otěhotnět. Neplodnost je považována za sociální onemocnění a je jediným stavem, který postihuje páry, nikoli jednotlivé pacienty – příčina neplodnosti může být u muže, ženy nebo obou současně.

Věk

Jednou z příčin je věk. Přímá souvislost mezi věkem ženy a plodností je obecně známá. Optimální plodnost nastává mezi 20. a 30. rokem života. Po 30. roce života začíná plodnost pomalu klesat. Po 35. roce velmi prudce klesá.

Asi 10-15 let před nástupem menopauzy se pokles folikulů ve vaječnících postupně zrychluje. Zároveň se zvyšuje hladina folikuly stimulujícího hormonu (FSH), který stimuluje růst ovariálních folikulů. Všechny tyto změny odrážejí zhoršující se kvalitu a sílu folikulů. Snižuje se nejen počet vajíček ve vaječnících, ale i jejich kvalita a vhodnost k oplodnění. Dochází také ke změnám v charakteru menstruačního cyklu. Cyklus může zůstat pravidelný, ale první fáze cyklu, tzv folikulární, je zkrácený.

S věkem také přibývá komplikací, které ohrožují plodnost ženy – počet menstruačních cyklů, ve kterých dochází k ovulaci, děložní abnormality (myomy, změny cévního řečiště, patologie děložní sliznice atd.), klesá sexuální aktivita, zvyšuje se frekvence potratů.

Poruchy ovulace

Jednou z příčin neplodnosti u žen mohou být poruchy ovulace. Mohou se objevit z různých důvodů. Podle příčiny poruchy zvolí lékař optimální léčbu s přihlédnutím k výsledkům fyzikálního a laboratorního vyšetření.

Endometrióza

Endometrióza je onemocnění, při kterém se části děložní sliznice (endometrium) šíří mimo dělohu. Onemocnění se nejčastěji projevuje bolestivou menstruací, prodlouženými bolestmi břicha, bolestmi při pohlavním styku a poruchami plodnosti. Endometrióza je nejčastějším gynekologickým onemocněním žen ve fertilním věku. Vyskytuje se u 20–50 % neplodných žen a 50 % žen s pánevní bolestí.


Další příčiny

Ženská neplodnost může být způsobena mnoha faktory – jak genetickými, tak získanými během života. Mezi další nejčastější příčiny neplodnosti patří:

  • kouření tabákových výrobků
  • poruchy hmotnosti (příliš nízká i příliš vysoká tělesná hmotnost)
  • vystavení ionizujícímu záření
  • předchozí chemoterapeutická léčba
  • cukrovka
  • hormonální poruchy, zejména v oblasti ženských pohlavních hormonů
  • Syndrom polycystických vaječníků
  • poruchy štítné žlázy
  • onemocnění hypofýzy
  • onemocnění postihující genitální trakt, např. genetická onemocnění

Ženská neplodnost – proč je diagnostika důležitá?

Určení příčiny neplodnosti vyžaduje řadu diagnostických testů, z nichž nejdůležitější jsou laboratorní testy zaměřené na posouzení koncentrace hormonů odpovědných za regulaci menstruačního cyklu. Neplodnost může být důsledkem poruch v mnoha fázích procesu oplodnění – od nedostatečné tvorby vajíček, přes obtížný pohyb spermií v reprodukčním traktu ženy až po neschopnost podporovat zygotu tělem. Každý z těchto jevů má různé příčiny a způsoby léčby. Teprve po stanovení diagnózy, která zohledňuje celkové fungování organismu, je možné nasadit léčebnou metodu vhodnou pro daný pár. Navíc velmi často onemocnění, která mají za následek ženskou neplodnost, mají také významný negativní dopad na jiné systémy a mohou zvýšit riziko rozvoje dalších onemocnění.

Přírodní způsoby zvýšení plodnosti

Plodnost mužů a žen není předmětem úvah, dokud se pár nezačne snažit o dítě a systematický pohlavní styk nepřinese očekávaný výsledek. Pak se hledají přirozené metody, které mohou plodnost pozitivně zvýšit. Jednou z takových metod je použití správné stravy – bohaté na vitamíny E, A a vitamíny skupiny B a zinek. V každodenním jídelníčku nastávající maminky a tatínka by proto měla být listová zelenina, celozrnné výrobky, mandle, dýňová semínka, špenát, mrkev, borůvky, maliny, rajčata, dostatek ryb a mořských plodů a červené maso. Muži mohou plodnost podpořit přírodním prostředkem Stoporex.

Další přirozenou metodou je metoda kalendáře. Jeho úkolem je kontrolovat plodné a neplodné dny. Podobnou metodou, o něco rozsáhlejší než kalendářní, je metoda založená na rozboru hlenu v ženě a teploty v pochvě. Pečlivým sledováním teplotního grafu můžete přesně určit svůj plodný den.

Správnou stravou k otěhotnění

Strava ovlivňuje i ženskou plodnost. U žen i mužů je nejdůležitější konzumace antioxidantů, tedy vitamínů a dalších složek, které omezují poškození buněk volnými radikály, okysličují a tím ničí buňky. Podle jiných studií jsou důležité i ryby, respektive jejich omezené množství. Lidé, jejichž strava je bohatá na ryby, mají větší pravděpodobnost, že budou mít potíže s početím dítěte. Je to pravděpodobně proto, že konzumace ryb zvyšuje hladinu rtuti ve vašem těle.

Vyhněte se trans tukům

Tyto tuky nepříznivě ovlivňují cévy a srdce a jejich konzumace zvyšuje riziko vzniku rakoviny prsu. Způsobuje také poruchy syntézy hormonů a narušuje ovulaci v ženském těle. Vyhněte se takovým věcem jako jsou sušenky, bramborové hranolky, polévky v prášku, Fast Food.

Naopak sáhněte po nenasycených tucích. Zvýšená spotřeba nenasycených mastných kyselin podporuje početí. Podporují práci reprodukčního, trávicího a ledvinového systému. Omega-3 kyselina, která se nachází např. v rybím tuku, stabilizuje menstruační cyklus a hladinu hormonů a navíc podporuje tvorbu cervikálního hlenu a zlepšuje prokrvení dělohy. Najdete je v avokádu, olivovém a řepném oleji a rybách.


Vyberte si vhodné sacharidy

Na rozdíl od všeobecného přesvědčení není úplné vyloučení sacharidů z naší stravy dobrým řešením. Sacharidy jsou také cukry a jsou primárním zdrojem energie. Nejzdravější jsou komplexní sacharidy. Jsou palivem pro náš mozek, jsou také zdrojem vlákniny, která podporuje bezproblémové fungování střev. Vhodné tak jsou:

  • Ovesná kaše
  • celozrnné vločky
  • celozrnný chléb
  • hnědá rýže
  • nudle
  • luštěniny
  • zelenina a ovoce

Obohaťte svůj jídelníček o kyselinu listovou

Vyplatí se obohatit svůj jídelníček o doplňky s obsahem kyseliny listové a dalších vitamínů skupiny B. Jsou zodpovědné za správné fungování nervového systému. Ženy toužící po otěhotnění by měly doplňovat stravu o kyselinu listovou v dávce 0,4 mg/den, zejména měsíc před otěhotněním a v prvním trimestru těhotenství. Tento vitamín se podílí na syntéze nukleových kyselin, ze kterých se tvoří DNA. U těhotných žen může jeho nedostatek způsobit vážné vady plodu a zvyšuje se riziko potratu a předčasného porodu. Nedostatek kyseliny listové navíc způsobuje potlačení ovulace nebo oslabení vajíček, zatímco u mužů se kvalita spermií zhoršuje a pohyblivost spermií klesá.

Druhy bylin ovlivňující plodnost

Užívání bylin je jednou z přirozených metod zvyšování plodnosti. Stojí však za zmínku, že jejich nevhodné použití může mít vážné následky pro ženu i pro plod. Zásadu užívání léčivých rostlin proto striktně dodržovat pouze v období snažení o dítě, nikoli po oplodnění. Mají velmi silný účinek, který může vést ke kontrakcím a v důsledku toho dokonce k potratu.

Seznam bylin pro plodnost zahrnuje:

  • Pupalka, rostlina, která může zvýšit množství fetálního cervikálního hlenu;
  • Ploštičník hroznatý, jehož úkolem je mobilizovat vaječníky k produkci pohlavních hormonů;
  • Lékořice – má účinek podobný estrogenu;
  • Sida Cordifolia – podporuje otevírání vejcovodů a léčí neplodnost;
  • Nálev z listů maliníku, kopřivy a červeného jetele napomáhá k posílení organismu a dodává velké množství minerálních látek a vitamínů.

Vliv minerálních látek na plodnost

Strava podporující těhotenství by kvůli plodnosti měla obsahovat správné množství minerálů, jako je selen, jód, železo, měď a zinek.

  • Selen je silný antioxidant, likviduje volné radikály a nepřímo podporuje správnou činnost štítné žlázy. Zdrojem selenu jsou: obilné produkty, mořské plody, vejce, rajčata, chřest, brokolice a ořechy.
  • Jód je nezbytný pro tvorbu správného množství hormonů štítné žlázy. Jeho nedostatek je příčinou hypotyreózy, která je spojena s poruchami menstruace a ovulace. Zdrojem jódu jsou mořské ryby.
  • Železo je zodpovědné za správné fungování vaječných buněk a embrya. Kromě toho má vliv na imunitu ženy. Zdroje železa jsou: červené maso, červená řepa, luštěniny a vejce.
  • Měď usnadňuje transport a vstřebávání železa. Podílí se na tvorbě červených krvinek a také inhibuje růst bakterií a ničí je. Zdroje mědi jsou: ovesné vločky, pšeničné otruby, ořechy, slunečnicová semínka, kakao.
  • Zinek je nezbytný pro správný průběh ovulace a menstruačního cyklu. Zdroje zinku jsou: celozrnný chléb, pohanka, vejce a maso.

Tyto složky obsahuje také Stoporex, 100 % přírodní přípravek pro podporu mužské potence a tedy i plodnosti.

Suplementy podporující otěhotnění

L-arginin

Užívání L-argininu může prospět mužské i ženské plodnosti a často se doporučuje pro páry, které se snaží otěhotnět. Je velmi důležitý při tvorbě oxidu dusnatého v našem těle, který podporuje prokrvení genitálií a vaječníků. L-arginin není považován pouze za stimulant libida u žen, ale používá se také k přirozenému zlepšení mužské sexuální aktivity. Často ji užívají muži ve věku 40 let jako alternativu viagry. Pokud jde o přímý vliv na početí, L-arganin je schopen zlepšit jak množství, tak i pohyblivost spermií. U žen může L-arganin zvýšit množství cervikálního hlenu. L-Arginin obsahuje například Stoporex.

Vitamín D

I když o něm často mluvíme jako o „vitamínu slunce“, je vitamin D považován za klíčovou složku úspěšného početí i zdravého porodu. Udržení optimální hladiny vitaminu D v těle lze snadno dosáhnout dostatečným vystavením slunečním paprskům. Přesto většina žen a mužů po celý rok neabsorbuje dostatek slunečního záření, aby dosáhli požadovaného prahu. Najít vitamín D v potravinách není snadné. Jeho deficit může přímo snížit plodnost ženy a zhoršit zdravotní stav těhotenství. Proto je běžnou praxí sledovat hladinu vitaminu D u žen, které se snaží o miminko.

Antioxidanty

Nerovnováha mezi antioxidanty a volnými radikály (molekuly, které mají kyslík s nepárovými elektrony) je známá jako oxidační stres. Tento fyzický stres může být způsoben mnoha problémy s plodností u žen, jako je špatná kvalita vajíček, poškození vejcovodů a poruchy menstruace. Boj s oxidačním stresem je skvělý způsob, jak zlepšit plodnost, a toho lze dosáhnout zvýšením příjmu dostupných antioxidantů.

Užívání antioxidantů ve formě doplňků může zvýšit plodnost u žen i mužů. Pára může také zvýšit váš příjem antioxidantů přidáním přísad bohatých na antioxidanty, jako jsou borůvky, dýně, mrkev, špenát, ořechy a čaj do vaší stravy.

Jak dále podpořit plodnost ženy?

Nadváha nebo naopak podváha může často nepříznivě ovlivnit těhotenství. Při určování faktorů plodnosti je často přehlížena váha ženy. Mezitím vám udržení zdravé hmotnosti může pomoci otěhotnět. Objevily se dokonce studie, které prokázaly, že ženy s normálním BMI se snažily o dítě dvakrát déle než ženy s velkými odchylkami od normy. Nejdéle čekaly na otěhotnění ženy s podváhou.

Dávejte pozor, co pijete

Přílišné pití kávy nebo alkoholu může snížit plodnost ženy. Odborníci radí nepít více než 5 šálků kávy denně (nebo ekvivalent 500 miligramů kofeinu). Kávy byste se samozřejmě neměli hned vzdávat. Pokud nepřekročíte 200-250 miligramů kofeinu denně, budete v pohodě.

Výzkum týkající se alkoholu zase ukázal, že pití 2 nápojů denně snižuje plodnost asi o 60 %. Odborníci říkají, že klíčem k úspěchu je umírněnost. Pokud se žena snaží otěhotnět vědomě, měla by se pití alkoholu vyvarovat – dokonce ho nepít vůbec.

Vzdejte se cigaret

Kouření je dalším faktorem, který drasticky snižuje plodnost u mužů i žen. Navíc přispívá k handicapu plodu a vzniku nemocí v pozdějším věku. Pro ženu je přestat kouřit před pokusem o otěhotnění tím nejrozumnějším krokem, který může udělat. Ukázalo se, že cigarety dokonce zvyšují riziko potratu.

Mějte ráda sama sebe

Někteří lidé říkají, že přestávky mezi sexem mohou pomoci páru pokusit se o dítě. Důsledkem takového jednání je ve skutečnosti zvýšení počtu spermií, ale také snížení jejich pohyblivosti. Odborníci doporučují nedělat přestávky delší než 2 dny, protože to může být kontraproduktivní.

Používejte lubrikační gely

Vaginální zvlhčovače se doporučují pro páry, které se často milují. Kromě toho, že umožňují příjemnější pocity při styku, mohou způsobit i vedlejší účinky. Některé z nich obsahují spermicidy. Existují však také gely, které dokonce usnadňují činnost spermií. Proto je tak důležité číst jejich složení a vedlejší účinky.

Dalším způsobem, jak zvýšit ženskou plodnost, je kontrola stresu. Relaxační techniky, masáž nebo jóga by měly zlepšit stav nervů, ale i pozitivně ovlivnit plodnost a urychlit čekání na potomka.

Shrnutí

S problémy s otěhotněním se potýká stále více párů. Mohou za nimi být různé důvody. Věk je důležitým faktorem, který ovlivňuje reprodukční schopnost žen, ale důležité jsou také faktory prostředí, jako je únava, stres a každodenní shon. Negativní vliv může mít i znečištění životního prostředí a používání některých farmakologických látek. Používáním správných doplňků však můžete překonat problémy a zvýšit své šance na otěhotnění.