Plodnost u mužů – jak ji podpořit?

Plodnost u muzu – jak ji podporit

Neplodnost je definována jako neschopnost otěhotnět i přes pravidelný styk bez antikoncepce po dobu alespoň 12 měsíců. Neplodnost postihuje přibližně 20 % lidí v reprodukčním věku. Jaké faktory ovlivňují vznik poruch plodnosti a je možné pomocí stravy podpořit reprodukční funkci u žen a mužů?

Poruchy plodnosti u žen a mužů

Mezi příčiny ženské neplodnosti patří poruchy ovulace nejčastěji spojené s nemocemi jako: syndrom polycystických ovarií, endometrióza, inzulinová rezistence, hyperinzulinémie nebo onemocnění štítné žlázy. U mužů jsou hlavními faktory hormonální poruchy (nejčastěji související se sekrecí testosteronu) a abnormální parametry spermií.

Příčiny neplodnosti u mužů

Kvalitu spermií a tím i plodnost mužů mohou negativně ovlivnit mimo jiné: stres, nadváha, nesprávná strava, drogy, žádný pohyb, civilizační choroby. Výskyt onemocnění vyžaduje pomoc odborníka. Další faktory se však dají eliminovat vlastními silami, které mohou plodnost pozitivně zlepšit. Poruchy plodnosti mohou být způsobeny snížením počtu spermií ve spermatu a poruchami souvisejícími s pohyblivostí, životaschopností, strukturou a schopností spermie oplodnit vajíčko.

Co určuje plodnost muže?

  • Množství spermií v ejakulátu (39 milionů spermií a více na porci spermií z jedné ejakulace).
  • Složení spermií a především přítomnost bakterií, které spermiím znesnadňují oplodnění, a nesprávné množství živin, které je příčinou zániku spermie dříve, než se dostanou do vajíčka.
  • Kvalita spermií – aby bylo oplodnění pravděpodobné, musí být alespoň 4 % spermií správně postaveno a vykazovat dostatečnou pohyblivost.

Produkce zralých spermií, která probíhá v tubulech spermotvorných varlat, trvá asi 72 dní. Jde o hormonálně regulovaný proces. Pokud je dlouhodobé úsilí o dítě neúčinné, stojí za zvážení semogram (sperminogram), tedy vyšetření spermií z hlediska koncentrace, pohyblivosti, životaschopnosti a morfologické struktury spermií. Před vyšetřením by měl být muž zdravý. Všechny druhy infekcí (hlavně ty spojené se zvýšenou teplotou a užíváním antibiotik) nepříznivě ovlivňují kvalitu spermií. Vyšetření je možné provést minimálně dva týdny po ukončení antibiotické léčby. Kromě toho stojí za to věnovat pozornost skutečnosti, že před darováním spermatu by měla být zachována sexuální abstinence (žádný styk a žádná masturbace) po dobu 3-4 dnů (ne kratší než 2 a ne déle než 7 dnů).

Podceňovaná role stravy při poruchách plodnosti

Správně vyvážená strava hraje významnou roli v regulaci hormonální rovnováhy u žen i mužů, zejména v souvislosti s udržením správné hladiny inzulinu v krvi. Důležitým prvkem jídelníčku proto bude vhodné množství a kvalita sacharidů.

Vědecké výzkumy naznačují oprávněnost snížení jejich nabídky pod 50 % energetické potřeby (dokonce až na 43 %) v závislosti na tělesné hmotnosti nebo míře fyzické aktivity. Do jídelníčku se vyplatí zařadit komplexní sacharidy, jako je celozrnný chléb a těstoviny, celozrnné výrobky, hnědá rýže, horské ovesné vločky, nízko zpracované krupice (např. pohanka, jáhly, kroupy). Díky vysokému obsahu vlákniny v těchto produktech je zpomaleno vstřebávání glukózy do krve, což zabraňuje tvorbě nadměrného množství inzulinu. Doporučuje se také omezit konzumaci sacharózy (jejím zdrojem jsou sladkosti, ale i všemožná hotová jídla a koření, do kterých se cukr přidává), protože její nadbytek přispívá ke zhoršení zánětů v těle. Omezit byste měli také konzumaci slazených nápojů a ovocných šťáv, které jsou koncentrovaným zdrojem lehce stravitelných jednoduchých sacharidů. U mužů podpoříte plodnost například 100 % přírodním doplňkem Stoporex.

Důležitým prvkem diety podporující plodnost je omezení konzumace nasycených mastných kyselin a vyloučení transmastných kyselin ze stravy. Nadbytek nasycených mastných kyselin (jejich zdroje zahrnují tučné maso a uzeniny, sádlo, syřidlo, smetana, palmový olej) může vést k poruše glukózové tolerance a poruchám menstruačního cyklu. Na druhou stranu transmastné kyseliny, které se nacházejí především ve vysoce zpracovaných potravinách, jako jsou rychlé občerstvení, lupínky a cukrovinky, působí prozánětlivě a negativně ovlivňují citlivost na inzulín. U žen vedou k poruchám ovulace, zatímco u mužů mohou snížit koncentraci spermií. Doporučuje se zvýšit konzumaci mononenasycených mastných kyselin, jejichž zdrojem jsou rostlinné oleje: olivový olej, řepkový olej a měkké margaríny. Zvláštní roli v prevenci neplodnosti má vhodný poměr omega-6 k omega-3 mastným kyselinám, který je 4-5:1. Bohatým zdrojem jsou tučné ryby (losos, makrela), vlašské ořechy a olej z vlašských ořechů omega-3 mastných kyselin, lněný olej, řepkový olej a rybí tuk. Omega-3 mastné kyseliny zlepšují citlivost na inzulín, regulují menstruační cyklus a mají pozitivní vliv na parametry spermií, zvyšují aktivitu spermií.

Je také třeba připomenout, že jak pití alkoholu a kouření, tak i nadměrná konzumace kofeinu (např. ve formě kávy) může také negativně ovlivnit plodnost. Na druhou stranu fyzická aktivita může mít pozitivní vliv na snahu o potomka. Umožňují nejen snížit tělesnou hmotnost, ale také snížit inzulínovou rezistenci a riziko poruch ovulace. Měly by však být přizpůsobeny zdravotnímu stavu a schopnostem daného člověka.

Dbejte na správnou suplementaci

Mezi vitamíny a minerály je důležitá role připisována:

  • Vitamín D – hraje zásadní roli při udržování správné stavby a funkce kostry a dalších orgánů (včetně mozku). Receptory vitamínu D3 se nacházejí ve spermiích a buňkách ve varlatech produkujících testosteron.
  • vitamíny skupiny B – zejména B6, B12 – podílejí se na přeměně bílkovin, sacharidů a tuků i na energetických změnách, ovlivňují také správnou funkci nervového systému a pohyblivost spermií. Vitamíny B6 a B12 hrají důležitou roli při odstraňování homocysteinu, jehož nadbytek je spojen se vznikem aterosklerózy a jeho působení je podobné jako u volných kyslíkových radikálů. Vitamin B12 se podílí na syntéze DNA a RNA.
  • antioxidační vitamíny (A, C, E) – Vitamín C je jedním z hlavních antioxidantů. Má antiaterosklerotické a antikoagulační vlastnosti a podílí se na tvorbě kolagenu. Vitamín A – hraje důležitou roli v procesu eliminace volných radikálů, ovlivňuje správnou tvorbu epitelů, což je důležitý prvek prevence rakoviny. Nedostatek tohoto vitaminu je spojen se snížením hladiny steroidních hormonů, vč pohlavní hormony. Vitamín E – je zodpovědný za ochranu lipidů, které jsou součástí buněčných membrán, deaktivuje volné kyslíkové radikály, předchází degenerativním a nádorovým onemocněním a je také nezbytný při regulaci působení pohlavních hormonů.
  • zinek – hraje důležitou roli v metabolických procesech bílkovin, sacharidů a tuků. Je nezbytný pro tvorbu inzulínu a testosteronu. Má pozitivní vliv na proces spermatogeneze a reguluje životaschopnost spermií. Chrání před poškozením chromozomů.
  • měď – je mikroživina, která je hlavní složkou jednoho z enzymů odpovědných za neutralizaci volných kyslíkových radikálů. Podílí se na tvorbě hemoglobinu, neurotransmiterů a kolagenu.,
  • selen – je složkou enzymů, které se účastní oxidačních procesů snižujících hladinu volných kyslíkových radikálů. Ovlivňuje správný průběh procesu spermatogeneze i množství a kvalitu spermií. Kromě toho selenoproteiny regulují složení semenné tekutiny.
  • Magnezium a vápník – Tyto prvky hrají důležitou roli při získávání energie ze sacharidů pro svaly. Kromě toho se podílejí na přenosu vzruchů v nervovém systému, řídí srážlivost krve a regulují propustnost buněčných membrán.
  • Chrom – usnadňuje transport glukózy do svalové tkáně, což snižuje potřebu inzulínu a snižuje riziko diabetu 2. Snižuje také riziko kardiovaskulárních onemocnění.

Před zavedením jakékoli suplementace se vyplatí provést základní krevní testy, vč morfologie s nátěrem, hladiny glukózy, hladiny vitaminu D, feritinu a elektrolytů (sodík, draslík, hořčík, vápník, železo a v případě onemocnění štítné žlázy také selen a jód). Konzultací výsledků s lékařem poznáte, zda a v jakých dávkách je nutné zavádět další doplňky stravy. Z přírodních doplňků stravy doporučujeme Stoporex pro muže, který podporuje plodnost, zvyšuje potenci.

Ženy ve fertilním věku by měly doplňovat stravu o kyselinu listovou v dávce 400 µg/den, zejména 6 týdnů před otěhotněním, a pokračovat v suplementaci až do konce druhého trimestru. Tento vitamín podporuje oplodnění a v raných fázích těhotenství je nezbytný pro správný vývoj neurální trubice u plodu, proto je jeho suplementace tak důležitá již před otěhotněním

Tělesná hmotnost a plodnost

Jak příliš nízká (podváha), tak příliš vysoká tělesná hmotnost (nadváha a obezita) mohou negativně ovlivnit plodnost ženy. Přispívají k hormonálním poruchám, poruchám ovulace a dokonce i amenoree, které účinně brání početí. Nadváha a obezita jsou velmi často spojeny s inzulínovou rezistencí, tedy stavem, kdy buňky a tkáně těla správně nereagují na hormon inzulín, který je zodpovědný za snižování hladiny cukru v krvi. Inzulinová rezistence naopak ovlivňuje poruchy ovulace a snižuje plodnost, velmi často brání otěhotnění. Proto je důležité dbát na svou tělesnou hmotnost a snažit se ji dostat na normální hodnoty před zahájením úsilí o děti (BMI 18,5-24,9).

Jedním z faktorů ovlivňující plodnost je věk

Nejlepší doba pro otěhotnění je mezi 20. a 25. rokem. Značná část žen však odkládá rozhodnutí mít dítě na pozdější roky. Má to ekonomické a sociální faktory a není na tom nic špatného. Je však třeba připomenout, že od 35. roku věku pravděpodobnost otěhotnění výrazně klesá. Neznamená to, že po 35. roce nemůžete otěhotnět – každý zná případy žen, které otěhotněly po 40. roce. To nic nemění na tom, že po této době je již obtížnější otěhotnět (zejména pokud se nastávající maminka potýkala s problémy s neplodností i v nižším věku nebo šlo o její první dítě).

Pohyb není jen zdraví, ale i plodnost

Mírná a pravidelná pohybová aktivita by měla být součástí každodenního způsobu trávení volného času nejen žen, které se snaží otěhotnět. Mnoho studií však potvrzuje, že i ta nejmenší denní dávka pohybu vám může pomoci otěhotnět. Mírné cvičení celého těla zlepšuje plodnost a celkové zdraví (produkce endorfinů). Mezi doporučené fyzické aktivity patří jóga, plavání, tanec, pilates, běh, jemné kardio či cyklistika.

Pozor na stres a spánek

Mnoho studií prokázalo, že stres je důležitým faktorem, který negativně ovlivňuje mužskou plodnost. Chronický stres vede ke snížení libida a přispívá k erektilní dysfunkci. Chronický stres je navíc spojen se zvýšenou hladinou kortizolu, který zvyšuje oxidační stres způsobující snížení kvality spermií – snižuje počet a pohyblivost spermií a poškozuje DNA a také přispívá ke snížení hladiny testosteronu. V takových situacích může být nápomocná fyzická aktivita, meditace a různé relaxační techniky.

Dostatečná spánková hygiena reguluje hormonální rovnováhu a ovlivňuje imunitu organismu a snadnost zvládání stresu. Důležité je nejen množství spánku, ale také dodržování vhodných časů usínání (podle denního rytmu vylučování hormonů). Studie ukázaly, že muži, kteří krátce spí, mohou mít sníženou kvalitu spermatu, protože nedostatek spánku výrazně ovlivňuje hladinu testosteronu. Spánek mezi 22. a 1. hodinou je nejcennější a optimální délka spánku je individuální záležitostí (doporučuje se 6-8 hodin spánku). Vyplatí se také dbát na pravidelnost usínání a probouzení, což se promítá do zlepšení kvality spánku a omezení problémů s usínáním.

Vyhýbání se stimulantům

Negativní účinky cigaret, alkoholu a drog jsou dobře známé. Stojí za to vědět, že jejich působením se zhoršuje kvalita spermií, v důsledku čehož se snižuje počet a pohyblivost spermií a klesá hladina testosteronu. I malé množství vykouřených cigaret snižuje množství spermií s normální strukturou. Kouření 10-20 cigaret denně výrazně snižuje kvalitu semene a tento efekt se výrazně zvyšuje při kouření více než 20 cigaret denně.

Alkohol v závislosti na množství a frekvenci jeho konzumace nepříznivě ovlivňuje proces spermatogeneze (u závislých alkoholiků může tento proces brzdit), snižuje množství spermií a kvalitu spermií. Navíc nepříznivě ovlivňuje hormonální rovnováhu, což může poškodit buňky varlete a následně narušit tvorbu a zrání spermií. Alkohol zvyšuje oxidační stres ve spermatu a množství leukocytů ve spermatu. Užívání léků také nepříznivě ovlivňuje mužskou plodnost, snižuje testosteron a gonadotropiny v krvi, snižuje počet spermií a způsobuje problémy s oplodněním vajíček.

Zabraňte přehřátí varlat

Varlata jsou umístěna v šourku. Spermatogeneze, tedy produkce spermií, je normální při 35-35,5 °C, tedy pod tělesnou teplotou. Nadměrné přehřívání mužských orgánů může být jednou z příčin snížení kvality spermií – vede ke snížení množství a pohyblivosti spermií. Vyplatí se tedy věnovat pozornost každodenním zvykům. Sedavý způsob života (např. práce asi deset hodin u počítače nebo řízení auta), práce s notebookem na klíně, nošení těsného spodního prádla a oblečení z umělých materiálů a dokonce i držení mobilního telefonu v kapse kalhot může zvýšit teplotu varlat. Saunu byste také měli využívat co nejméně a neměli byste se koupat v horkých koupelích, které mají také negativní vliv na proces spermatogeneze. Můžete použít speciálně konstruované hydrogelové náplasti, které chrání šourek před přehřátím. Jejich použití se doporučuje v teplých dnech, při mnohahodinové práci nebo při spánku.

Vyhněte se anabolikům

Mnoho mužů provozujících závodně (a někdy i rekreačně) užívá různé druhy látek pro nárůst svalové hmoty a zlepšení kondice a odolnosti těla. Patří k nim:

  • androgenně-anabolické steroidy (AAS),
  • testosteronové přípravky,
  • erytropoetin,
  • růstový hormon,
  • inzulínu podobný růstový faktor (IGF1),
  • choriový gonadotropin (hcg),
  • inzulín, antiestrogeny.

Způsobují zvýšení syntézy bílkovin, což zvyšuje svalovou hmotu a sílu a brzdí jejich odbourávání. Navíc mají podobný účinek jako testosteron. Všechny tyto látky nepříznivě ovlivňují mužskou plodnost. Naopak je dobré plodnost podpořit přírodním prostředkem Stoporex.

Sexuální dysfunkce a sexuální aktivita a vliv na plodnost

Pravidelný styk (každé 2-3 dny) je faktorem, který usnadňuje oplodnění. Omezení styku na tzv. okno plodnosti je velmi často nedostatečné a snižuje reprodukční účinnost. Přestávky delší než 5 dnů nepříznivě ovlivňují počet spermií. “Stárnou” spermie a jejich genetický materiál je poškozen. Tím se snižuje množství normálních spermií a tím i šance na oplodnění. Přesvědčení, že častá ejakulace snižuje mužskou plodnost, je zcestné. Plná erekce penisu je nezbytná pro vaginální penetraci, orgasmus a ejakulaci semene.

Sexuální poruchy, které mohou zabránit početí, zahrnují:

Shrnutí

Mužská plodnost je choulostivá záležitost. Mnoho z nich ignoruje tento prvek selhání, pokud jde o problémy s oplodněním. Péče o zdraví, správná strava, vyhýbání se stimulantům, správný spánek a snižování stresu nejen prodlužují život, ale mohou výrazně ovlivnit mužskou plodnost. Zdraví matky a otce určuje početí a zdraví dítěte.