PMS a PMDD – zodpovíme vám všechny otázky, na které jste se báli zeptat

PMS a PMDD - zodpovíme vám všechny otázky, na které jste se báli zeptat

V životě každé ženy existuje období, kdy se změní k nepoznání. Z přítulné kočky se stává rázem dravá šelma. V tomto období se vám nevyplatí být v její blízkosti. Neměli byste v její přítomnosti ani dýchat nahlas. Vlastně byste neměli radši dýchat vůbec. Bohužel tohle období přichází každý měsíc. Musí se žena s nepříjemnými příznaky PMS smířit nebo existuje nějaké řešení, jak je zmírnit? Věděli jste, že existuje dokonce horší verze syndromu, která je nutná řešit? V tomto článku vám odpovíme na všechny otázky, na které jste se báli zeptat.

Co se skrývá za zkratkou PMS?

PMS. Tři písmena, která vypadají tak nevinně. Premenstruační syndrom, premenstruační stres nebo premenstruační tenze značí kombinaci příznaků, které ženu provází zhruba týden až dva před začátkem menstruace.

Proč vzniká PMS?

Příčinou jsou výkyvy hladiny hormonů. Ty ovlivňují nejen náladu, ale také vnímání bolesti.  Před menstruací rapidně klesá hladina estrogenu a progesteronu v případě toho, že žena neotěhotní. Navíc klesá i hladina serotoninu, který bývá často označován za hormon štěstí. Není proto divu, že se v tomto období žena cítí doslova jako hromádka neštěstí.

Jak dlouho trvá?

Nastupuje po ovulaci a končí den dva po začátku periody. Jakmile žena začne menstruovat a hladina hormonů se ustálí, příznaky odezní. Naštěstí se nevyskytují u žen celoživotně. Pokud žena delší dobu nemenstruuje, nemá ani PMS. Dobrá zpráva také je, že v období menopauzy vymizí úplně. Alespoň jedno pozitivum ohledně klimakteria, nemyslíte?

Jak se PMS projevuje?

PMS s sebou nese řadu psychických a fyzických problémů. Nutno dodat, že u každé ženy jsou problémy různé a mají rozdílnou intenzitu. Zatímco některé ženy příliš neovlivňuje, dalším jejich život úplně obrátí vzhůru nohama. Příznaky se mohou také v průběhu života měnit, například po těhotenství mohou být intenzivnější nebo naopak slabší, mohou vznikat jiné problémy apod. Pro lepší přehled si příznaky rozdělme do dvou kategorií:

Fyzické problémy

  • citlivá nebo nateklá prsa
  • plynatost
  • bolesti hlavy
  • bolesti zad
  • křeče v podbřišku
  • zácpa nebo průjem
  • zvýšená nebo snížená chuť k jídlu
  • zvýšení hmotnosti
  • zhoršení pleti

Psychické problémy

  • náladovost
  • podrážděnost
  • smutek až deprese
  • snížený zájem o sex
  • únava
  • poruchy spánku
  • problémy s koncentrací

Postihuje každou ženu?

Dalo by se říct, že každá žena má před menstruací určité nepříjemné pocity. 90 % žen subjektivně pociťuje příznaky PMS, ale jen zhruba u 5 % žen jsou příznaky vážnější. Symptomy se nejčastěji objevují u žen, které jsou náchylnější ke stresu, mají depresi v rodinné anamnéze nebo samy trpěly depresí nebo poporodní depresí.

Co dělat v případě podezření na PMS?

Pokud si myslíte, že máte příznaky premenstruačního syndromu, zapisujte si, kdy přesně se objevují, v jaké intenzitě a kdy přichází. Poznámky si můžete dělat do diáře nebo mobilní aplikace. Skvělá je například Period Calendar, My Calendar nebo Flo Period and Ovulation Tracker. První dvě jsou v češtině, třetí je v angličtině, ale všechny jsou zdarma. Kromě toho, že si do nich můžete zaznamenat vaše příznaky PMS, můžete s nimi sledovat váš menstruační cyklus a lépe plánovat těhotenství. Díky přehledným grafům mohou gynekologové rychleji a lépe diagnostikovat nejen PMS, ale mohou také zjistit, zda u žen nedochází k nežádoucím výkyvům cyklu.

Kdy vyhledat odbornou pomoc?

PMS je rozhodně nepříjemný, ale není to život ohrožující stav. Pokud je ale doprovázen stavy, které vás vyřadí na několik dní z provozu a vy nemůžete chodit do práce, školy, věnovat se různým aktivitám nebo vám začne způsobovat problémy v partnerském životě, měli byste rozhodně zvážit návštěvu gynekologa. Spousta žen však pomoc nevyhledá, protože si řekne, že se jedná o pár dní v měsíci a že se zas až tak moc neděje. A spousta z nich ani neví, že existují možnosti řešení tohoto problému.

Co je PMDD?

Se souvislosti s PMS se často setkáváme také se zkratkou PMDD. Tato tři písmena značí tzv. premenstruační dysforickou poruchu, která se vyskytuje také týden až dva před menstruací. S nástupem periody nebo do pár dnů po něm příznaky zmizí. Jedná se závažnou a těžce snesitelnou formu PMS, která je klasifikována jako mentální nemoc. Existuje mezi nimi podobnost v příznacích, ale u PMDD jsou zcela nezvladatelná a mnohdy až paralyzující. Tato forma by se s odborníky měla řešit vždy.

Jaké jsou příznaky PMDD?

Některé z příznaků jsou podobné jako u PMS, ale jsou v daleko větší intenzitě. Pokud trpíte 5 a více příznaky níže, neměli byste odkládat návštěvu lékaře.

Fyzické příznaky

  • bušení srdce
  • otoky kloubů
  • natékání prsů
  • nárůst váhy
  • závratě
  • mdloby
  • bolesti různých částí těla
  • poruchy koordinace
  • změny vidění
  • dýchací problémy

Psychické příznaky

  • nezvladatelný hněv
  • poruchy paměti
  • úzkost
  • apatie
  • náladovost
  • agrese
  • nespavost
  • pocit vyhoření
  • záchvaty paniky
  • poruchy libida

Postihuje každou ženu?

Ne. PMDD je méně častá a trpí jí 3 – 8 % žen.

Proč vzniká PMDD?

Na tuto otázku zatím neexistuje jednoznačná odpověď. Nicméně se má za to, že ji způsobuje nedostatek serotoninu. Ten je způsobený kolísáním pohlavních hormonů během cyklu. Vzhledem k tomu, že stres jeho hladinu snižuje, jsou k PMDD náchylnější ženy, které jsou méně odolné vůči vypjatým životním situacím, trpí depresí, úzkostmi apod. Pokud se PMDD vyskytuje v rodinné anamnéze, existuje vyšší pravděpodobnost dědičnosti.

Jaký je rozdíl mezi PMS a PMDD?

Příznaky u PMDD jsou daleko vážnější a intenzivnější. Žena má problém s jejich zvládáním. Mnohdy si však závažnost svého chování ani neuvědomuje nebo nepamatuje.

Jak probíhá diagnostika?

Bohužel neexistuje žádný test, který by určil, zda se jedná nebo nejedná o PMS nebo o PMDD. Vše záleží na subjektivních pocitech ženy. Gynekolog ženu vyzpovídá a určí, zda se jedná o premenstruační dysforickou poruchu.

Jak se dají příznaky zmírnit?

Máme pro vás dvě zprávy. A jak jinak než jednu dobrou a jednu špatnou. Bohužel neexistuje jedna pilulka, která by PMS vymazala z povrchu zemského. I když ta představa je samozřejmě nádherná. Nicméně existuje řada věcí, která vám příznaky pomůže zmírnit tak, aby PMS zasahoval do vašeho života co možná nejméně. Vše se odvíjí od problémů, které vás v období před menstruací provází. Chce to ale čas a trpělivost, než budete moci sklízet pomyslné ovoce. V tomto případě na sobě pozorovat změny. Pojďme se nyní zaměřit na 5 možností, jak s PMS bojovat.

1) Doplňky stravy

Na zmírnění příznaků PMS vám pomůže Stoporex Women. Jedná se o doplněk stravy, který má složení přírodního původu a tedy minimum nežádoucích účinků. Za zmínku určitě stojí rostlina Maca známá také jako řeřicha peruánská, která udržuje hormony v rovnováze nebo mimo jiné také extrakt z ženšenu zvyšující vitalitu a energii. Využijete ho ale i případě, že vás premenstruační syndrom netrápí. Umí toho totiž mnohem víc! Také zmírňuje problémy s menstruací a menopauzou a pomáhá udržovat pohlavní soustavu zdravou. A to nejlepší na konec – zvyšuje libido a zlepšuje sexuální život. Už jen z toho důvodu se vyplatí si Stoporex Women pořídit.

2) Léky

Jestliže vás před menstruací trápí bolesti hlavy, břicha, prsou, zad nebo jiného druhu, můžete si od nich ulevit pomocí běžně dostupných a volně prodejných léků na bolest. V případě vážnějších příznaků vám může lékař předepsat také hormonální antikoncepci, která by je měla zmírnit. Nutno však dodat, že má spoustu nežádoucích účinků a může se stát, že jich budete muset vyzkoušet několik, než najdete takovou, která vám skutečně sedne. V nejvážnějších případech se podávají pacientkám dokonce i antidepresiva. Pobavte se se svým psychiatrem o nutnosti jejich užívání, stejně tak jako o jejich nežádoucích účincích. Další možností je využití selektivních inhibitorů zpětného vychytávání serotoninu, které jeho hladinu zvyšují. Jsou velmi efektivní, ale na rozdíl od antidepresiv mají minimální vedlejší účinky.

3) Úprava životosprávy

Před menstruací zařaďte do svého jídelníčku potraviny, které vám pomohou nepříjemné příznaky zmírnit. Vápník vám pomůže uvolnit se, lépe spát a působí na celkovou pohodu. Najdete ho v tvarohu, mléce, tvrdých a měkkých nezrajících sýrech. Pokud vám nevadí ryby, dejte si třeba sardinky nebo šproty. A ideálně celé i s kostmi. Hořčík vám pomůže s křečemi a únavou. Ten najdete hlavně v oříškách, semínkách a luštěninách. Zinek zvyšuje plodnost, libido, udržuje hormony v rovnováze nebo také zpomaluje proces stárnutí. Zdroje bohaté na zinek jsou červené maso, obiloviny, luštěniny a semínka. Také vitamín B6 pomáhá regulovat hormony. Najdete ho v luštěninách, játrech, rybách nebo kvasnicích. Kromě toho se snažte pravidelně a dostatečně spát. Před menstruací byste naopak měli omezit konzumaci přesolených potravin, alkoholu, cukru a kofeinu. Vyvarujte se také nadměrnému stresu.

4) Bylinky

Za hlavní ženskou bylinku je považován kontryhel. Pravidelné popíjení kontryhelového čaje zpevňuje dělohu, pomáhá zmírňovat menstruační krvácení a udržuje cyklus pravidelný. Kromě toho má spoustu dalších pozitivních účinků, jejichž výčet by byl na samostatný článek. Za zmínku ale stojí také jeho schopnosti pomáhat v procesu hubnutí. Pokud máte pocit plynatosti, udělejte si fenyklový čaj nebo odvar z kmínu. Náladu vám zlepší hrnek čaje z třezalky, levandule nebo kozlíku. Nutno ale dodat, že ačkoliv jsou bylinky přírodní, mají velkou moc a není radno překračovat jejich doporučené dávkování.

5) Pohybová aktivita

Sportovní aktivity způsobují žádoucí vyplavování serotoninu, který je důležitý v boji proti zmíněným dvěma poruchám. Najděte si vhodnou aktivitu, která vám vyhovuje. Ideální je jóga spojená s meditací, pěší turistika v přírodě, plavání, jízda na kole, běh, rychlá chůze apod. Střední až vyšší fyzické aktivitě byste se měli věnovat zhruba 3 – 4x týdně, vždy po dobu cca 1 hodiny. Během sportu se zaměřte na pravidelné dýchání.

Existuje spousta vtipů ohledně PMS, ale je jasné, že toto období pro ženu příliš veselé není. Nicméně žena (a další lidé v její blízkosti) se ho nemusí měsíc co měsíc snažit přetrpět. V dnešní době máme totiž spoustu možností, jak se s problémy před menstruací vypořádat. Kterou z nich vyzkoušíte?

Použité zdroje

https://www.womenshealth.gov/menstrual-cycle/premenstrual-syndrome

https://cs.wikipedia.org/wiki/Premenstrua%C4%8Dn%C3%AD_dysforick%C3%A1_porucha

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/premenstrual-syndrome/expert-answers/pmdd/faq-20058315